Слуги аз имам шест на брой
от странно естество.
Наричат се: Защо, Как, Кой,
Кога, Къде, Какво.
Щом нещо трябва ми, чрез тях
узнавам го завчас,
но всеки ден и на шесттях
почивка давам аз.
Когато те се уморят,
а аз съм с труд зает,
защо пък да не си поспят
от девет докъм пет?
Защо да нямат миг покой
за обяд и за чай?…
(Р. Киплинг „Приказки” – превод Валери Петров)

Оказва се, че сборът от тези шест прости въпроса е познат с абревиатурата 5W1H (What, When, Why, Who, Where and How) или още Методът на Киплинг.
Традиционно подходът 5W1H се използва в журналистиката и масмедиите; в бизнес комуникациите; той е инструмент за създаването на маркетингови съобщения; за целите на бизнес-проекти; но най-голямо е приложението му в операционния мениджмънт.
Този метод е една чудесна възможност за получаване на разнородна информация, отговаряйки на горните въпроси. Вместо последователното задаване на въпроса „защо”, този набор е значително разширен. Чрез него безпристрастно си изясняваме фактите, оглеждайки нещата от всички страни.
Въпросите могат да бъдат зададени в положителна или отрицателна форма (например „Какво трябва да направя? или „Какво не трябва да направя? и.т.н. за всеки от тях), което дава възможност за детайлизиране на нещата.
Методът е свързан с активиране на творческото мислене и може да се използва:
- при подготовката на креативна задача;
- както и като метод за разрешаване на проблем.
Чрез последователното задаване на въпроси, задачата/проблемът се анализира, като се дефинира действието (Какво?), субектът (Кой?), изпълнението в пространството и времето (Кога?, Къде?) и начинът (Как?).
Въпросът „Как?” може да се раздели на две: (1) How to - как да се извърши, по какъв начин и (2) How much - колко е извършено –т.е. имаме трансформация на подхода в 5W2H
И така, отговаряйки последователно на въпросите, се създава по-пълна представа за задачата.
• Какво трябва са се направи?
• Защо трябва да бъде направено?
• Кога трябва да бъде направено?
• Къде трябва да бъде направено?
• Кой трябва да го направи?
• Как точно трябва да бъде направено?
За решението на задачата дори се препоръчва двукратна формулировка – т.е. преформулирането на въпроса в неговата противоположност. (Кога възниква този проблем? Кога не възниква?)
Личният ми опит показва, че много по-лесно се анализират фактите, ако са изложени в писмен вид. „Добре формулираният проблем е наполовина решен." (Чарлс Кетъринг).

И сега да се опитаме да приложим наученото за такъв важен "проблем" за дамите (и за някои кавалери), какъвто е наднорменото тегло.
What? Какво искам? - Да отслабна. (Какво не искам ? – Настоящите си килограми)
Why? Защо ми е нужно? - Защото е здравословно и повишава самочувствието ми.
When? Кога искам да започна отслабването? - 01. декември. 2012г. Кога искам да престана да отслабвам? – Когато стигна размер S-M
Where? Къде? – Първоначално у дома, после - във фитнес-залата
Who? Кой трябва да го направи? – Аз. Кой ще ми помогне да осъществя намисленото? – Интернет (диети; статии; упражнения; програми) и занятия с инструктор.
How (to; much)? Как точно? – Избор на диета, спазването й; направа на дневник; ежедневни подходящи упражнения; избор на фитнес зала и инструктор + посещения. Колко струва сега? – 100 лева. Колко ще струва в бъдеще? – 200 лева. (цифрите са примерни

Ще ми бъде изключително приятно, ако споделите – тук, в коментарите, използвахте ли Метода на Киплинг и с какво ви беше полезен?
Благодаря Ви!

Няма коментари:
Публикуване на коментар